TDEE berekend wat nu — Dutch (Netherlands)

Calorieënteller

Je bekijkt momenteel de berichtenborden in:

TDEE berekend wat nu

vvroegopvvroegop Berichten: 45 Member, Premium Member Berichten: 45 Member, Premium Member
Mede MFP-ers,

Hulp gevraagd.

Wil wat meer wijs worden aangaande het hele TDEE, BMR en BMI gebeuren.
BMI is natuurlijk redelijk eenvoudig dit kan je online laten uitrekken.
Maar nu heb ik op https://tdeecalculator.net/ mij TDEE berekend.
Hoe breng ik dit nu terug in mijn ingave in MFP.
Mijn Your Maintenance Calories zijn 2631, als ik daar dus onder ga zitten val ik af?
Snap alleen het Macronutrients gedeelte niet. Kan er uit drie kiezen. Eeenmaal de keuze gemaakt kan ik deze wel in MFP invoeren.
Bijgevoegd twee screenshots met de uitkomst van de TDEE berekening.

groet,
Vincent

Reacties

  • VanessaM1977VanessaM1977 Berichten: 4 Member Member Berichten: 4 Member Member
    Ik volg. Welk % aan macronutriënten hou je best aan?
    10 januari aangepast
  • itzhanne82itzhanne82 Berichten: 2,551 Member Member Berichten: 2,551 Member Member
    Je kunt, wanneer op MFP bent en op "doelen" klikt, je calorieën en macro's ingeven. Als jouw onderhoud 2631 is, dan zul je afvallen als je daar onder gaat zitten. Maar let wel; het is een globaal getal. De praktijk moet uitwijzen of je dan inderdaad in een tekort zit. Houd bijv. 2400 voor een week of 2/3 aan... en houd in die weken ook strikt MFP bij. Dus eten afwegen en invoeren. Kijk ook naar of je bijv. op een rustdag minder wilt eten, omdat je dan natuurlijk minder verbrand. Persoonlijk eet ik meer op een trainingsdag en heb ik veel minder calorieën op een rustdag. Gezamenlijk zit je dan wel om en nabij je week-calorieën.

    Macro's zijn heel erg persoonlijk (denk aan soort sport, levensstijl en voorkeur). Ga uit van máx 2gr per kg lichaamsgewicht voor eiwitten, 1gr per kg lichaamsgewicht voor vetten en de overige calorieën kun je toebedelen aan koolhydraten. Maar daar kun je mee spelen. In feite tellen je calorieën als het gaat om afvallen; hoe je dit indeelt maakt in grote lijn niet veel uit.
  • vvroegopvvroegop Berichten: 45 Member, Premium Member Berichten: 45 Member, Premium Member
    @itzhanne82 bedankt voor je uitleg. Heeft je calorie/macro inname dan ook invloed op je spiergroei?
    Als je onder je onderhoud gaat zitten, krijgen je spieren/lichaam dan wel genoeg voedingsstoffen binnen. Of moet ik dan bijvoorbeeld aan eiwit shakes gaan denken/
    10 januari aangepast
  • itzhanne82itzhanne82 Berichten: 2,551 Member Member Berichten: 2,551 Member Member
    Je calorie-inname heeft in meer of mindere mate invloed. Om te 'groeien' zul je in een overschot moeten zitten en niet in een tekort. Het is echter niet onmogelijk om spiermassa op te bouwen in een tekort.
    Als je onder je onderhoud gaat zitten, krijgen je spieren/lichaam dan wel genoeg voedingsstoffen binnen. Of moet ik dan bijvoorbeeld aan eiwit shakes gaan denken
    wat maakt het dat je denkt dat je eiwitshakes nodig zou moeten hebben als je onder je onderhoud gaat zitten?
  • ave1969ave1969 Berichten: 329 Member Member Berichten: 329 Member Member
    Snap ik het nou op deze manier goed?

    Mijn TDEE is 1632.
    Ik ga daar 500 kcal onder zitten, want ik wil (snel) afvallen
    Dan zou ik max. 1132 kcal mogen eten per dag
    Maar, mijn BMR is 1360 kcal en dat heb ik nodig om het afvallen gezond te houden, toch? Dus dat eet ik dan ook per dag.
    Dus zou ik per dag 1360 -/- 1132 = 228 kcal moeten verbranden met sport.

    Klopt het zo?
  • itzhanne82itzhanne82 Berichten: 2,551 Member Member Berichten: 2,551 Member Member
    Je BMR is in feite het minimale wat je dient binnen te krijgen, omdat dit het aantal kcal zijn die je nodig hebt om alles oké te laten functioneren. Je TDEE is niet heel veel meer, beweeg je niet en heb je een kantoorbaan? Snel afvallen heeft geen nut, omdat je bijna geen speling hebt en overhoud voor als je stagneert. Daarbij; snel afvallen is niet duurzaam en brengt meerdere risico's met zich mee als terugvallen in oud (eet)gedrag. Dat terzijde zou ik kiezen voor 1500 om mee te beginnen, maar het is en blijft erg weinig.
  • LaurensE1LaurensE1 Berichten: 979 Member, MFP Moderator, Greeter, Premium MFP Moderator Berichten: 979 Member, MFP Moderator, Greeter, Premium MFP Moderator
    Ik geloof dat iets van 3500 kcal ongeveer een kilo aan gewicht is uiteindelijk, dus pas als je dat verschil niet hebt gegeten, zie je het uiteindelijk terug op de weegschaal.

    Blijf je bij het geadviseerde tekort van 200kcal per dag, dan duurt het dus 17,5 dagen voordat je 1 kilogram afgevallen bent, mits je natuurlijk echt alles geheel nauwkeurig weegt wat je eet en je aan het tekort houdt.
  • corneaartscorneaarts Berichten: 426 Member Member Berichten: 426 Member Member
    Voor zover ik weet...
    7000calorien verbranden om 1 kilo aftevallen
  • corneaartscorneaarts Berichten: 426 Member Member Berichten: 426 Member Member
    500 calorieën per dag minder is dus 0.5 kilo per week
  • LaurensE1LaurensE1 Berichten: 979 Member, MFP Moderator, Greeter, Premium MFP Moderator Berichten: 979 Member, MFP Moderator, Greeter, Premium MFP Moderator
    Ah ja ik zat ernaast, om de een of andere reden 3500 gekozen ipv 7000. Ik wist het
  • ave1969ave1969 Berichten: 329 Member Member Berichten: 329 Member Member
    Tja, ik ben maar een ukkie van 1,64 en vrouw (die mogen minder eten dan mannen, hoe gemeen!). Vandaar de lage TDEE en BMR.
    Maar in principe is mijn rekenwijze OK toch? Even in het midden gelaten of 500 kcal minder gezond is of niet...
  • itzhanne82itzhanne82 Berichten: 2,551 Member Member Berichten: 2,551 Member Member
    TDEE heeft meer te maken met output; dus de mate van beweging/ sport die je hebt. Dus dat dit laag ligt doet meer vermoeden dat er bijna geen sport/ beweging is in jouw levensstijl, vandaar ook mijn vraag. Om mijn eigen BMR & TDEE als voorbeeld te geven is dat mijn BMR rond de 1400-1500 ligt, maar mijn TDEE zéker 2500. Dat is dus een 1000 calorieën verschil.

    Volgens mij klopt je berekening wel, maar dit is nooit exact te meten. Sowieso is het niet handig je verbrande calorieën mee te nemen in een berekening, omdat men dit niet goed kan meten en dus ook nooit exact weet wat je verbrand hebt. Ik zou gewoon afgaan op het eten in een tekort. In jouw geval zou ik dan alleen je BMR eten, wat ik persoonlijk niet echt verstandig vind, maar de keuze ligt uiteraard bij jou.
Log In of Registreer om te reageren.