Gemakkelijk alternatief voor brood — Dutch (Netherlands)

Calorieënteller

Je bekijkt momenteel de berichtenborden in:

Gemakkelijk alternatief voor brood

LucasverhoevenLucasverhoeven Berichten: 2 Member Member Berichten: 2 Member Member
Hallo Allen,

Momenteel ben ik bezig om af te vallen en fitter te worden. Ik ben afgelopen jaar al 10 kilo kwijt geraakt, maar merk dat ik een beetje stagneer. Vaak pak ik nog brood, omdat het gemakkelijk is om ochtends te smeren.
Hebben jullie nog gemakkelijke alternatieven waarbij ik ochtends niet teveel tijd mee kwijt ben. Alvast bedankt!
«1

Reacties

  • itzhanne82itzhanne82 Berichten: 2,449 Member Member Berichten: 2,449 Member Member
    Het allersnelste is denk ik een shake, waar je een banaan en havermout doorheen gooit en blendeert, maar ik weet niet exact waar je naar op zoek bent.
  • LucasverhoevenLucasverhoeven Berichten: 2 Member Member Berichten: 2 Member Member
    > @itzhanne82 zei:
    > Het allersnelste is denk ik een shake, waar je een banaan en havermout doorheen gooit en blendeert, maar ik weet niet exact waar je naar op zoek bent.

    Ik ben opzoek naar een gemakkelijke, maar toch gezonde vervanger van brood met niet teveel calorieën erin. Geen flauw idee of het bestaat, maar ik dacht ik probeer de community.
  • itzhanne82itzhanne82 Berichten: 2,449 Member Member Berichten: 2,449 Member Member
    Brood kun je niet één op één vervangen, want brood = brood. Maar als het om calorieën gaat dan zou je óf minder brood moeten eten (en/ of ander beleg) of een ontbijt moeten maken wat minder calorieën heeft dan dat je normaal gesproken zou eten. Alleen is mij niet bekend om hoeveel calorieën het gaat en waar je naartoe wil.
  • martijnrimkemartijnrimke Berichten: 1 Member Member Berichten: 1 Member Member
    In een sneetje Brabants roggebrood zitten minder calorieën dan in een boterham. Voor mij werkt dat goed als ontbijt.
  • Mit1984Mit1984 Berichten: 1 Member Member Berichten: 1 Member Member
    Ik denk niet dat het aan brood ligt. Er is ook iets te weinig info om een goed advies te geven. Ik werk zelf in de zorg en ontbijt zeker de vroege diensten gewoon met brood, 2 sneetjes volkorenbrood met slankie of iets dergelijks. Dat is heel zo slecht nog niet.
  • bokekabokeka Berichten: 6 Member Member Berichten: 6 Member Member
    Ik maak op voorhand wraps van eieren, gevuld met groenten en leg deze dan in de koelkast. Je kan ze twee, drie dagen bewaren. Geen gedoe in de ochtend meer. En vult goed
  • Sebelan1791Sebelan1791 Berichten: 1 Member Member Berichten: 1 Member Member
    Hoi, ik ben ook een broodeter.. Heb wel een alternatief gevonden. Eiwitbrood. Ik weet niet of je het kan vinden in NL, ben namelijk in Duitsland en hier kan je het w werd l vinden. Maar 4,5 gr koolhydraten per sneetje. En het vult goed.
  • corneaartscorneaarts Berichten: 395 Member Member Berichten: 395 Member Member
    Bij de Lidl verkrijgbaar. Goede reviews ook.
    Zelf niet geprobeerd
  • kingborgia1974kingborgia1974 Berichten: 27 Member Member Berichten: 27 Member Member
    Eiwitbrood iets goed voor of tijdens een cut???
  • itzhanne82itzhanne82 Berichten: 2,449 Member Member Berichten: 2,449 Member Member
    @kingborgia1974 maakt niets uit gezien een cut in het teken staat van afvallen en dit doe je door een energietekort. Of je hierbij nu eiwitrijk brood of normaal brood eet. Het draait om de energiebalans
  • YidreyYidrey Berichten: 23 Member Member Berichten: 23 Member Member
    > @itzhanne82 zei:
    > @kingborgia1974 maakt niets uit gezien een cut in het teken staat van afvallen en dit doe je door een energietekort. Of je hierbij nu eiwitrijk brood of normaal brood eet. Het draait om de energiebalans

    Het soort calorieen wat je binnenkrijgt speelt wel degelijk mee. Een tekort is idd een tekort, maar zo simpel is het niet. Het lichaam gaat anders om met koolh, eiwit en vet. Genoeg studies hierover te vinden.
  • kingborgia1974kingborgia1974 Berichten: 27 Member Member Berichten: 27 Member Member
    Dankjewel voor jullie reactie hierop. Top👍👍
  • itzhanne82itzhanne82 Berichten: 2,449 Member Member Berichten: 2,449 Member Member
    Het soort calorieën wat je binnenkrijgt speelt wel degelijk mee. Een tekort is idd een tekort, maar zo simpel is het niet. Het lichaam gaat anders om met koolh, eiwit en vet. Genoeg studies hierover te vinden.
    Het is maar net hoe complex je het wilt maken, dus in de basis is het wel degelijk zo simpel. Mensen máken het graag complex, met een mooi verhaal, dieet of weet ik wat. De basisregel is en blijft de energiebalans. Ja, thermisch effect van voeding speelt mee, maar de energiebalans blijft de basis. Het gaat om afvallen, niet om hoe je lichaam omgaat met verschillende soorten voeding. Niemand kan om de natuurkundige wet van de thermodynamica heen. Dat zou hetzelfde zijn als dat je zou ontkennen dat er zwaartekracht zou bestaan.
  • raaab666raaab666 Berichten: 8 Member Member Berichten: 8 Member Member
    Probeer eens havermout, quinoa of boekweit. Maar let wel op dat sommige van deze producten vallen onder de doelgroep ‘complege koolhydraten’ dus teveel ervan is ook weer niet goed. Het beste is in ieder geval volkoren of vezel te eten. En dan niet teveel. En ‘s avonds zo min mogelijk. Want wat je in de ochtend eet heb je nog de gedurende dag voor om het te verbranden. En ‘s avonds na het eten echt niks meer eten.

    Succes.
  • raaab666raaab666 Berichten: 8 Member Member Berichten: 8 Member Member
    Let wel op. Ik lees hierboven veel reacties waar shakes worden geadviseerd. Maar als je fruit in de blender gooit schijnt het minder gezond te zijn. Het beste is dus als je voor brood kiest. De meest gezonde variant te kiezen en echt de ingrediënten goed leest en hier ook bewust op let.
  • Manga23Manga23 Berichten: 250 Member Member Berichten: 250 Member Member
    > @raaab666 zei:
    > Let wel op. Ik lees hierboven veel reacties waar shakes worden geadviseerd. Maar als je fruit in de blender gooit schijnt het minder gezond te zijn. Het beste is dus als je voor brood kiest. De meest gezonde variant te kiezen en echt de ingrediënten goed leest en hier ook bewust op let.

    Met shakes worden hier eiwitshakes bedoeld. Daar is niks mis mee als je geen tijd hebt en een snel en verantwoord ontbijt in elkaar wilt draaien
  • itzhanne82itzhanne82 Berichten: 2,449 Member Member Berichten: 2,449 Member Member
    Maar let wel op dat sommige van deze producten vallen onder de doelgroep ‘complexe koolhydraten’ dus teveel ervan is ook weer niet goed
    Teveel van iets in het algemeen is niet "goed"... maar ben wel benieuwd waarom je specifiek benoemd dat het onder de doelgroep complexe koolhydraten valt en teveel daarvan niet goed zou zijn? Waar baseer je dat op?
    En dan niet teveel. En ‘s avonds zo min mogelijk. Want wat je in de ochtend eet heb je nog de gedurende dag voor om het te verbranden. En ‘s avonds na het eten echt niks meer eten.
    Je lichaam heeft geen klok in zich dat het plots ophoudt met werken na 20:00 (om een voorbeeld te noemen). Je lichaam werkt continue, 24 uur lang. Het maakt in feite niets uit wanneer je iets eet, zo lang je maar binnen je budget blijft.
  • PoecilliaPoecillia Berichten: 36 Member Member Berichten: 36 Member Member
    Fruit in stukjes en Franse magere kwark erbij, suiker niet nodig.
  • raaab666raaab666 Berichten: 8 Member Member Berichten: 8 Member Member
    > @itzhanne82 zei:
    > (Quote)
    > Teveel van iets in het algemeen is niet "goed"... maar ben wel benieuwd waarom je specifiek benoemd dat het onder de doelgroep complexe koolhydraten valt en teveel daarvan niet goed zou zijn? Waar baseer je dat op?
    > (Quote)
    > Je lichaam heeft geen klok in zich dat het plots ophoudt met werken na 20:00 (om een voorbeeld te noemen). Je lichaam werkt continue, 24 uur lang. Het maakt in feite niets uit wanneer je iets eet, zo lang je maar binnen je budget blijft.


    Uiteraard, teveel van iets is in het algemeen nooit goed. Maar ik heb die informatie dus van puurfiguur. Ik citeer :

    Samenvatting: Langzame koolhydraten zijn gezond, omdat ze je lichaam van voedingsstoffen en vezels voorzien. Vezels helpen je bovendien bij het afvallen. Let op: eet deze gezonde koolhydraten met mate als je vet wilt verbranden.

    En op terug te komen op je tweede gedeelte. Natuurlijk werkt je lichaam 24 uur. Maar als jij zoals de meeste mensen overdag werkt en ‘s avonds en ‘s nachts slaapt en rust. Is het niet verstandig om je vol te proppen of te eten, omdat je dan minder beweging hebt.

    Dit is natuurlijk per persoon erg verschillend, omdat iedereen een ander patroon heeft. Maar het was meer een algemeen advies.
  • raaab666raaab666 Berichten: 8 Member Member Berichten: 8 Member Member
    > @Manga23 zei:
    > > @raaab666 zei:
    > > Let wel op. Ik lees hierboven veel reacties waar shakes worden geadviseerd. Maar als je fruit in de blender gooit schijnt het minder gezond te zijn. Het beste is dus als je voor brood kiest. De meest gezonde variant te kiezen en echt de ingrediënten goed leest en hier ook bewust op let.
    >
    > Met shakes worden hier eiwitshakes bedoeld. Daar is niks mis mee als je geen tijd hebt en een snel en verantwoord ontbijt in elkaar wilt draaien


    Als je de verpakking leest, staat er altijd vermeld dat een eiwitshake nooit een maaltijd of een gezonde eetpatroon zal vervangen. Het is een aanvulling op. Net zoals vitamintjes wat je extra kunt innemen. Gezonde voeding is niet te vervangen.
    12 oktober aangepast
  • Manga23Manga23 Berichten: 250 Member Member Berichten: 250 Member Member
    > Als je de verpakking leest, staat er altijd vermeld dat een eiwitshake nooit een maaltijd of een gezonde eetpatroon zal vervangen. Het is een aanvulling op. Net zoals vitamintjes wat je extra kunt innemen. Gezonde voeding is niet te vervangen.

    Bedankt voor het advies maar ik loop al een tijdje mee in de fitness wereld.
    Shakes zijn een onderdeel van mijn voedingspatroon om aan de benodigde eiwitten te komen. Het wordt toegevoegd aan of bij.
    Dus als ik het meng met melk en havermout en gooi er een lepel pindakaas bij is het niks slechter dan een bruine boterham met oude kaas.
  • raaab666raaab666 Berichten: 8 Member Member Berichten: 8 Member Member
    > @Manga23 zei:
    >
    > > Als je de verpakking leest, staat er altijd vermeld dat een eiwitshake nooit een maaltijd of een gezonde eetpatroon zal vervangen. Het is een aanvulling op. Net zoals vitamintjes wat je extra kunt innemen. Gezonde voeding is niet te vervangen.
    >
    > Bedankt voor het advies maar ik loop al een tijdje mee in de fitness wereld.
    > Shakes zijn een onderdeel van mijn voedingspatroon om aan de benodigde eiwitten te komen. Het wordt toegevoegd aan of bij.
    > Dus als ik het meng met melk en havermout en gooi er een lepel pindakaas bij is het niks slechter dan een bruine boterham met oude kaas.



    Ik zie het anders. De voedingsstoffen in brood zijn niet te vergelijken met melk of pindakaas. Havermout zou een vervanging kunnen zijn, maar ik ben van mening dat je zo gevarieerd mogelijk zou moeten eten om voldoende voedingsstoffen uit je voedsel te halen. Maar iedereen heeft natuurlijk met sporten een ander doen, dus ook een ander eetpatroon. Niks mis mee.
  • Manga23Manga23 Berichten: 250 Member Member Berichten: 250 Member Member
    >
    >
    >
    > Ik zie het anders. De voedingsstoffen in brood zijn niet te vergelijken met melk of pindakaas. Havermout zou een vervanging kunnen zijn, maar ik ben van mening dat je zo gevarieerd mogelijk zou moeten eten om voldoende voedingsstoffen uit je voedsel te halen. Maar iedereen heeft natuurlijk met sporten een ander doen, dus ook een ander eetpatroon. Niks mis mee.

    Ik deel je mening maar onderzoek van het RIVM heeft uitgewezen dat het ons niet lukt om alle essentiële voedingsstoffen dagelijks binnen te krijgen uit gezonde voeding. Ik kan zoveel voeding niet eens wegkrijgen
    Dus dan maar een shake of een pilletje ter ondersteuning
  • raaab666raaab666 Berichten: 8 Member Member Berichten: 8 Member Member
    > @Manga23 zei:
    >
    > >
    > >
    > >
    > > Ik zie het anders. De voedingsstoffen in brood zijn niet te vergelijken met melk of pindakaas. Havermout zou een vervanging kunnen zijn, maar ik ben van mening dat je zo gevarieerd mogelijk zou moeten eten om voldoende voedingsstoffen uit je voedsel te halen. Maar iedereen heeft natuurlijk met sporten een ander doen, dus ook een ander eetpatroon. Niks mis mee.
    >
    > Ik deel je mening maar onderzoek van het RIVM heeft uitgewezen dat het ons niet lukt om alle essentiële voedingsstoffen dagelijks binnen te krijgen uit gezonde voeding. Ik kan zoveel voeding niet eens wegkrijgen
    > Dus dan maar een shake of een pilletje ter ondersteuning


    Dat is zeker waar vooral omdat eigenlijk bijna niks meer niet bewerkt is. Het is inderdaad erg verstandig om ter aanvulling iets extra bij te nemen. Maar dat was dus precies mijn punt ook.. niet als vervanging maar meer voor de beetje extra.
  • itzhanne82itzhanne82 Berichten: 2,449 Member Member Berichten: 2,449 Member Member
    Vezels helpen je bovendien bij het afvallen. Let op: eet deze gezonde koolhydraten met mate als je vet wilt verbranden.
    Van vezels an sich val je niet af. Sowieso val je van geen enkel product af. Je valt af omdat je meer energie verbrand dan je binnen krijgt. Vezels kunnen je een langer verzadigend gevoel geven, waardoor je minder snel eet en dus de kans tot overeten verkleind. Er bestaan geen 'gezonde' koolhydraten. Je hebt simpelweg snelle en complexe koolhydraten; geen van beide is 'slecht' in isolatie.

    Daarnaast; vet verbranden doe je door een energietekort, ongeacht wat je eet.
    Maar als jij zoals de meeste mensen overdag werkt en ‘s avonds en ‘s nachts slaapt en rust. Is het niet verstandig om je vol te proppen of te eten, omdat je dan minder beweging hebt.
    Heb je voor deze stelling een onderbouwing? Maar om het te betrekken op mijn persoonlijke situatie; mijn laatste maaltijd is het grootste van allemaal, omdat ik uit het werk ga trainen (dus ja, ik werk overdag). Het maakt helemaal niets uit of je in de avond weinig of veel doet. Het gaat om het totaal. Als jij overdag niks eet, maar bijvoorbeeld één grote maaltijd in de avond nuttigt, en deze binnen je kcal behoefte blijft, val je alsnog af.
    12 oktober aangepast
Log In of Registreer om te reageren.